Przepisy unijne co do zasady nie przewidują możliwości transportu sanitarnego Pacjenta z innego państwa UE/EFTA do Polski. Oznacza to, że cały koszt transportu pokrywa sam Pacjent i/lub jego bliscy. Dlatego, wybierając się zagranicę warto mieć wykupioną polisę obejmującą pokrycie kosztów transportu Pacjenta. Jest to szczególnie ważne jeśli będzie konieczny transport specjalistyczny.
Bowiem nawet w przypadku przelotu zwykłym samolotem pasażerskim z krajów Europy koszt transportu dla poszkodowanego i opiekuna medycznego może sięgnąć kwoty przekraczającej 10 tys. zł. jeśli bilety będą kupowane na ostatnią chwilę lub poszkodowany będzie wymagał większej ilości miejsca dostępnego tylko w Business Class.
NFZ może pokryć koszty transportu sanitarnego do kraju w ramach tzw. transportu ekonomicznego. Jeśli Pacjent jest leczony w szpitalu w państwie UE/EFTA na podstawie przepisów o koordynacji (np. na podstawie karty EKUZ) i chce wrócić do kraju na dalsze leczenie szpitalne musi złożyć stosowny wniosek o zgodę na pokrycie kosztów transportu. Pozytywna decyzja zależy od zaistnienia tzw. przesłanki ekonomicznej. To sytuacja, gdy przewidywany koszt dalszego leczenia za granicą będzie wyższy niż łączny koszt przewidywanego leczenia w Polsce oraz transportu do Polski. Wówczas umożliwi to pokrycie kosztów transportu do kraju przez NFZ, w ramach przysługującego ubezpieczenia.
Wniosek wraz z załącznikami składa się do oddziału NFZ właściwego dla miejsca zamieszkania. Można go także złożyć w formie dokumentu elektronicznego, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym. Wymagane załączniki muszą być odwzorowane cyfrowo.
Decyzja Prezesa NFZ odmawiająca zgody na sfinansowanie transportu jest ostateczna, nie można się od niej odwołać. Można za to wnieść skargę na decyzję Prezesa NFZ do sądu administracyjnego. Termin na wniesienie skargi to 30 dni od otrzymania decyzji.
Zasady udzielania pomocy przez NFZ:
Do wniosku należy dołączyć dokumentację sporządzoną przez szpital, w którym przebywa Pacjent wymagający transportu. Dokumentacja musi zawierać:
Falck Medycyna zapewnia skuteczną pomoc w organizacji transportu Pacjentów do Polski, niezależnie od miejsca ich pobytu, stanu ich zdrowia, ewentualnych wymaganych warunków dodatkowych czy specjalistycznych. Pozostajemy w kontakcie z wyspecjalizowanymi podmiotami gotowymi nieść niezbędną pomoc we wszystkich kluczowych miejscach na świecie.
Szczegóły dotycząc wyceny konkretnego zamówienia są do uzgodnienia z naszym
Krajowym Centrum Operacyjnym telefon 7/24 - 225359151