Career

We love our work. We are united by the belief that every human life and health is precious. That's why we help all people when they are in need. We protect health and life. This is more than just a job. It is a service.
News

Nocna i świąteczna pomoc opóźniona

Według pierwotnego brzmienia rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia nocna i świąteczna opieka medyczna miała zacząć funkcjonować przy każdym SOR-ze do 30 czerwca 2023 roku. Ze względu na to, że 42 z 246 Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych nie spełniają tego wymagania, a pozostało zbyt mało czasu i brakuje lekarzy ze specjalizacją ratownictwa (nowy wymóg dla każdego ordynatora SOR) resort postanowił przedłużyć okres wdrożenia zmian do 31 grudnia 2023 roku. 

Pomysł utworzenia przy każdym SOR-ze nocnej i światęcznej opieki medycznej miał rozwiązać problem długiego czasu oczekiwani na Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych, gdzie często trafiali pacjenci, którzy nie potrzebowali tego rodzaju pomocy, ale nie istniała alternatywa. SORy i Izby przyjęć udzieliły w roku 2021 (ostatnie dostępne dane) łącznie pomoc medyczną w trybie ambulatoryjnym 3,57 mln osób. Średni czas oczekiwania pacjenta na SOR wynosi 2 godziny i 43 minuty, a co czwarty pacjent wymagający natychmiastowej pomocy, czeka na nią ponad godzinę. Funkcjonowanie SOR z perspektywy pacjenta oceniane jest raczej dobrze przez 32,8 proc. potrzebujących pomocy, a przez dalszych 12,2 proc. - zdecydowanie dobrze. Negatywne oceny wystawia jednak 25,4 proc., a dalszych 15,8 proc. uczestników badania uważa, że SOR-y funkcjonują zdecydowanie źle.

Do 31 grudnia 2024 r, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 27 czerwca 2019 r., każdy szpitalny oddział ratunkowy będzie musiał mieć własne, całodobowe lotnisko, lądowisko, dostęp do lądowiska albo dostęp takiego miejsca, do którego dojazd nie zajmie dłużej niż 5 minut. Uchwała nr 173 Rady Ministrów z 16 sierpnia 2022 r. reguluje program inwestycyjny, który zakłada wsparcie finansowe w latach 2022-2029 m.in. infrastruktury ratownictwa medycznego, w tym w zakresie budowy lub modernizacji całodobowych lotnisk, lub lądowisk przy SOR. Według danych Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR), 25 szpitalnych oddziałów ratunkowych na 245 nie ma dostępu do lotniska, przy czym dwa z tych szpitali posiadają już gotowe, lecz jeszcze nieuruchomione lądowiska, 11 SOR-ów aktualnie posiada lub uzgadnia z LPR projekty nowych lądowisk, a jeden SOR rozważa korzystanie z lądowiska innego pobliskiego szpitala. Część lądowisk nie spełnia wymagań, które są załączone do rozporządzenia w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego. W części lokalizacji trwają lub zakończyły się już uzgodnienia, lub ocena projektów dostosowania lądowisk do wymagań ww. rozporządzenia, a nawet rozpoczęły się już prace dostosowawcze/modernizacyjne.  Wymóg posiadania lądowisk przyszpitalnych znany jest już od przeszło 21 lat. Po raz pierwszy ten temat został poruszony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz.U. Nr 74, poz. 687). Termin wykonania był wielokrotnie przesuwany.