Послуги

Щодня ми реагуємо на складні ситуації, з якими може зіткнутися кожен з нас.
Наші досвідчені співробітники надають ефективну допомогу тим, хто її терміново потребує. Завжди.

Кар'єра

Ми любимо свою роботу. Ми поділяємо переконання, що кожне людське життя та здоров'я є безцінним. Саме тому ми допомагаємо всім людям, коли вони цього потребують. Ми захищаємо здоров'я і життя. Це більше, ніж просто робота. Це служіння.
Новини

Jakość w opiece zdrowotnej wraca do parlamentu

Projekt przepisów dotyczących jakości w służbie zdrowia znów wraca do Sejmu. Po klęsce ministra zdrowia Adama Niedzielskiego i odrzuceniu rządowego projektu do sejmu wpłynęły dwa projekty poselskie. Pierwszy dotyczy zmian w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Drugi, nowy projekt to ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.

W pierwszym projekcie powtórzono propozycje znaną z wersji rządowej wprowadzenia pozasądowego systemu rekompensaty szkód z tytułu zdarzeń medycznych. System ten ma obsługiwać Rzecznik Praw Pacjenta, zamiast obecnych wojewódzkich komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych. Przewidziano powołanie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, który ma zapewnić możliwość szybkiego dochodzenia odszkodowania za niepożądane zdarzenia w szpitalach. Projektodawcy proponują wprowadzenie rekompensat bez orzekania o winie, mającego na celu ustalenie, czy w sprawie objętej wnioskiem doszło do zdarzenia medycznego oraz wskazanie wysokości świadczenia należnego wnioskodawcy z tego tytułu. Ma to pomóc w ustaleniu, czy w sprawie objętej wnioskiem doszło do zdarzenia medycznego. Wysokość rekompensat ma wynosić od 2 tys. do 100 tys. zł. W przypadku między innymi zakażenia biologicznym czynnikiem chorobotwórczym lub za uszkodzenie ciała albo rozstrój zdrowia chory mógłby otrzymać od 2 tys. do 200 tys. zł, a rodzina za śmierć pacjenta od 20 tys. do 100 tys. zł.

W rządowej wersji projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta były kontrowersyjne dla części środowiska lekarskiego zapisy tzw. klauzuli no fault. W poselskim projekcie usunięto tę propozycję. W uzasadnieniu zawartym w projekcie napisano, że ma on umożliwić wdrożenie rozwiązań prawno-organizacyjnych, które w sposób kompleksowy i skoordynowany będą realizowały priorytety polityki zdrowotnej w obszarze jakości, wymieniając, że „przedmiotem uregulowania są:

– autoryzacja,

– wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem,

– akredytacja,

– rejestry medyczne”.

Projekt wprowadza wymóg obligatoryjnej autoryzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne, którą wydawać będzie prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

Przed wyborami Sejm zbierze się jeszcze 7 razy, chyba że Marszałek Sejmu zarządzi dodatkowe spotkania. Ponadto, Senat zapewne zgłosi swoje uwagi, co może finalnie kolejny raz zablokować prace nad tymi projektami, które przecież już raz przepadły w Sejmie.